Handleiding competitie aanmaken

Deze handleiding is bedoeld voor alle competities.

Allereerst moet het gewenste programma gedownload worden. (programma’s)
kies het programma wat geschikt is voor het aantal teams dat in je competitie speelt. Dus heb je b.v. 14 teams dan download je het programma “Programma 13-14-spelers”. Elk programma bestaat uit 2 mogelijkheden, in dit voorbeeld is dat 1 voor 13 en een voor 14 teams. Tot nu zijn er alleen competities welke allemaal ±30 of 24 rondes hebben. De komende tijd worden er ook nog complete competities aangemaakt op deze site.

Heb je het programma gedownload pak het dan uit, dit wordt gedownload als .zip bestand, sla het op in de gewenste map. Bij voorkeur onder de naam van de competitie, bv Klasse L3 poule 1. Het programma bevat macro’s deze zijn alleen nodig als je ook “Biljartpoint” gebruikt. Gebruik je dit niet dan kun je macro’s gebruik uitschakelen.

Open nu het programma en als het goed is kom je nu in het menu terecht. Klik anders in de menubalk op “Menu”. Je krijgt nu in het hier links geplaatste menu te zien. In deze programma’s telt dat alleen de gele velden ingevuld kunnen worden. In het menu is dat alleen de regel onder seizoen, nodig om de juiste data van de op dit blad vermelde feestdagen. Ook de club-c.q. verenigingsnaam is hier aan te passen. Druk als je dat gedaan hebt op de gewenste competitie, in dit voorbeeld 13 of 14 teams.

In dit voorbeeld gaan we uit dat je 14 teams kiest. Je krijgt dan de een scherm met de rechts geplaatste afbeelding.

afbeelding 1

Vul als eerste de in, het bovenste gele vakje “poulenummer”, in. Over het algemeen zal dat 1 zijn, allen als je meerdere poules hebt voer je bv 2, 3 enz. in. En vervolgens achter klasse de Klasse in, bv C1, L1, D1 enz. Je kunt hier gewoon de in jullie gebruikte naam invullen. Het middelste vak wordt verderop automatisch ingevuld.

6. Deze tabel is een hulpje voor teams van dezelfde vereniging. Rechts zie je een voorbeeld van indeling van de teams als een locatie meerdere teams heeft in dezelfde klasse. In het bovenste gedeelte teams van dezelfde vereniging welke ook nog op dezelfde dagen biljarten. als je die teams achter de nummers zet zoals hier is aangegeven speelt het ene team thuis terwijl het andere team uit speelt. daarachter zie je in welke ronde de teams dan tegen elkaar spelen.
In het onderste is voor teams van dezelfde vereniging welke niet op dezelfde dag hun thuiswedstrijden spelen. Geef je deze teams de nummers zoals hier vermeld spelen ze in de eerste ronde tegen elkaar

Nu begin je met het invoeren van de teamnamen, thuisspeeldagen en indien van toepassing de teamnummers voor “Biljartpoint”.
2. Vul hier de teamnamen van 1 tot en met 14 in.
Als je “Biljartpoint” gebruikt, gebruik dan de namen welke gelijk zijn aan die in Biljartpoint.
3. Voer hier het nummer in van de thuisspeeldag.
0 = maandag,
1= dinsdag enz..
4. Vul hier het teamnummer in zoals dat in “Biljartpoint” is aangemaakt. Het is dus noodzakelijk dat de teams hierin zijn aangemaakt.
Gebruik je Biljartpoint niet dan mag je ze leeglaten.

5. Vul in de bovenste gele regel de aanvangsdatum van de 1e helft van de competitie in. Let op!! de datum moet een maandag zijn. Als dat niet zo is zal het vakje daarachter rood worden. Voer ook de datum van de 2e helft in moet eveneens een maandag zijn. Vul als laatste de aanvangstijd in. Let op!!! de uren en minuten moeten gescheiden worden door een : = dubbele punt.

In deze tabel worden de speeldata aangemaakt. De eerste datum van de eerste kolom datums onder eerste helft is de datum welke je onder punt 5 hebt ingevuld achter “Aanvang competitie”. De eerste datum van de tweede kolom is de datum welke je hebt ingegeven onder punt 5 als “Aanvang 2e helft”
7. als er een datum rood kleurt is dat de week van carnaval.
Door onder de gele kolom onder “weken vooruit” een 1 te plaatsen gaat de datum 1 week vooruit.
Wil je een week overslaan tik hier dan een 2 in. Of die van het aantal weken dat moet worden overgeslagen.
Wil je meerdere ronde in 1 week spelen voer er dan daar achter een 0 (nul) in.

Je bent nu klaar op deze pagina. als het goed is is de competitie grotendeels klaar. Druk nu bovenin de menubalk op de tab “1e helft”.

Je komt nu op het blad “1e helft”. Hier zijn de ronde voor de eerste helft aangemaakt. Je ziet een gele kolom “Dagen verschuiven”). Deze gebruik je alleen als er wedstrijden 1 of meerdere dagen verzet moeten worden. Als een wedstrijd 1 dag naar voren moet worden verzet tik je hier (min reken ervoor) -1 in, wordt de wedstrijd 1 of meerdere dagen later gespeeld tik je 1 of het aantal dagen dat de wedstrijd eerder of later moet worden gespeelt. Dit geld ook voor de 2e helft
Verder kan er op dit blad niets aangepast worden.
is er een datum rood gekleurd dan betekend dat dit een feestdag is. Welke feestdag kun je zien op het tabblad “Menu”.

Heb je de 2e helft ook bekeken ga dan boven in de pagina naar printen door er op te klikken. Hier is het programma opgemaakt. Dit is al gesorteerd op datum.

Je kunt verder hieraan niets aanpassen.

Om het programma af te drukken sla je het op als “pdf” Ga bovenin naar “Bestand” en kies “Kopie opslaan..”. kies nu in het menu de regel onder “Bestandsnaam” en kies hier “pdf”. Zorg er wel voor dat je op het tabblad “Printen” staat.

Op ieder voorblad wordt in het kort nog deze handleiding weergegeven.
Ik wens eenieder véél succes en plezier met deze programma’s.